James Cameron (Avatar, Titanic) przygotowując się do kolejnego reżyserskiego wyzwania (Avatar 2) bierze udział również w innych projektach. Tym razem jako producent wykonawczy filmu Sanctum 3D, w reżyserii Alister’a Grierson’a (Kokoda). Podwodna przygoda z efektami 3D oparta jest na prawdziwych wydarzeniach. Opowiada historię australijskiego podwodnego badacza i mistrza nurkowania jaskiniowego Andrew Wight’a. Sanctum przeniesie publiczność w zapierającą dech w piersiach podróż do najdalszych zakątków naszego podziemnego świata.
Opis
Zespół płetwonurków wybiera się, by zbadać najpiękniejszy, a zarazem najmniej dostępny system jaskiń na Ziemi. Chodzi o leżące na południowym Pacyfiku jaskinie Esa’ala (system jaskiń w Papui Nowej Gwinei). Gdy nadchodzi sztorm tropikalny nurkowie zostają zmuszeni do ucieczki w głąb jaskiń.
Mistrz nurkowania Frank McGuire (Richard Roxburgh) razem ze swoim 17-letnim synem Joshem oraz ich towarzyszami wyprawy zmuszony jest do radykalnej zmiany planów. Załoga musi poruszać się w podwodnym labiryncie. Zaczyna się prawdziwa walka o przetrwanie. Przerażający strach, niebezpieczne ukształtowanie terenu, ciasne podwodne korytarze, przez które niejeden nabawiłby się klaustrofobii zmuszają każdego bohatera do zadania sobie pytania: „Czy jestem w stanie przetrwać?”, lub „Czy będę uwięziony tu na zawsze?”, „Co ze mną / z nami będzie?”.
Informacje
Gatunek:
dramat/przygodowy/thriller, USA, 2011
Premiera:
4 lutego 2011 r. (3D/2D i IMAX 3D kina) (Polska) 4 listopada 2010 (Świat)
Obsada:
Richard Roxburgh, Rhys Wakefield, Ioan Gruffudd, Alice Parkinson, Dan Wyllie
Twórcy:
reżyseria: Alister Grierson
scenariusz: Andrew Wight, John Garvin
studio: Universal Pictures
J. Cameron, A. Wight o filmie
James Cameron: To był w zasadzie dokładnie ten sam system kamer Fusion 3D, który został użyty w Avatarze. W filmie z 2009 roku zastosowano technologię z roku 2007. Nie używaliśmy nowoczesnych kamer. Nie mieliśmy czasu, aby je zaktualizować. Wiedzieliśmy, że różnice między Sanktuarium w 2D a 3D będą rzeczywiście znaczne, ponieważ 3D przenosi widza w przestrzeń trójwymiaru, sprawiając, że głębiej przeżywa on to, co się dzieje na ekranie. 3D sprawdza się najlepiej w małych pomieszczeniach. Potęguje wrażenie klaustrofobii. Jakakolwiek przestrzeń większa niż dwadzieścia lub trzydzieści metrów nie da takiego niesamowitego efektu. W dużym stopniu widać to na ekranie. Zadziwiające jest to, jak bardzo ciekawe może być oglądanie gotowego efektu 3D w wodzie w jaskini. To naprawdę niesamowite, a wynik jest naprawdę oszałamiający.
Andrew Wight : Chcemy po prostu wykazać, że można to zrobić opierając się na skromnym budżecie i zrobić to dobrze. To nie jest kompromis w sprawie jakości 3D. Jeśli tylko spojrzy się na historię kina, można zauważyć, że rozwijało się ono powoli, acz sukcesywnie. Początki kina sięgają filmów niemych, następnie czarno-białych. W dalszej kolejności wprowadzono dźwięk, a następnie dodano stereo. Jeszcze później kolor. I tak małymi kroczkami doszliśmy do technologii 3D. Jeśli zaczniemy się cofać i zdamy sobie sprawę z tych małych kroczków, uświadomimy sobie potęgę kina 3D i różnicę jaką dzięki temu możemy obserwować na ekranach. Oglądając tę samą scenę w 2D, a następnie w 3D zauważamy jak wielkiego postępu jesteśmy świadkami. Jak już widzowie zobaczą jakie możliwości daje ta technologia, będą chcieli więcej i więcej. I my im to dajemy.