Marka LEGO jakiś czas temu kojarzyła się wyłącznie z klasyczną, zabawą w układanie plastikowych klocków. LEGO Piraci z Karaibów są kolejną, z niemałego już grona gier, które powstały na bazie „klockowej fascynacji” . Nie każdy musi o tym wiedzieć, ale za sprawą firmy Traveller’s Tales, od długiego już czasu pojawiają się gry sygnowane charakterystycznym logotypem LEGO. Gry oferują możliwość sterowania znanymi w masowej kulturze postaciami, w specjalnie wykreowanym świecie, zbudowanym oczywiście, z klocków lego. Jak dotąd pokazała się seria wydawnictw dotyczących sagi Star Wars, Indiany Jonesa, Harry’ego Pottera, Batmana.
LEGO Pirates of the Caribbean
Stosowanie rozpoznawalnych światów, okoliczności i postaci, jest wyróżnikiem gier LEGO. Zabieg ten sprawia, że gracz od początku czuje się zorientowany w realiach, często zna historię, może zechcieć wpłynąć na wydarzenia, lub po prostu poczuć się jakby brał udział w filmie. Oczywiście, wszystko to w umownie skomponowanym środowisku LEGO.
Aby nie przedłużać tego wprowadzenia, reszta cech tych gier zostanie przedstawiona na przykładzie dokładniejszego opisu gry LEGO Pirates of the Caribbean. W większości gier, mechanika, zasady działania świata są analogiczne, to co stanowi o indywidualizmie poszczególnych gier, to fabuła i bohaterowie.
LEGO Pirates of the Caribbean, jest platformówką, chodzi więc w niej głównie o bieganie po planszach, zbieranie wszystkiego co się da, i oczywiście unieszkodliwianie przeciwników.
O Grze Piraci 3DS
Fabularnie, prowadzi nas przez wszystkie części filmowej tetralogii. Wszystkie, a więc i przez tą ostatnią, którą właśnie możemy oglądać w kinach. Świat, który będziemy podziwiać, jak i postaci oddane pod nasze klawisze, wyglądają jak „żywcem” wysypane z pudełka. Wpływa to trochę na odbiór wizualny. Uproszczone, przekolorowane niekiedy plansze mogą odstręczać, pamiętajmy jednak, że gra jest adresowana do młodszego odbiorcy, a ostatecznie wcale nie oprawa graficzna stanowi tu o jej jakości. Łącznie mamy do przejścia 20 etapów, podzielonych zgodnie z ilością odsłon kinowych, na 4 epizody. Po pierwszej części, możemy wybrać, jaką następną chcemy rozegrać, co polecić można jedynie osobom niezainteresowanym śledzeniem fabuły. Jest ona, jak zazwyczaj, wiernym powtórzeniem wydarzeń z filmów.
Podkreślaną właściwością serii gier LEGO, jest fakt, że prowadzone przez nas postaci nie giną. Po prostu rozpadamy się na części, po czym wracamy z powrotem. Jest to, jak można się domyślić kolejny sygnał o dedykacji gry, niemniej nie wpływa na grywalność. Dodatkowo nie zawsze oznacza to ułatwienie gry, ponieważ często aby przedostać się do dalszego etapu trzeba wykonać określoną czynność, z czego naturalnie wynika, że trzeba będzie kłopotliwy fragment ostatecznie „przeżyć”.
W grze zazwyczaj towarzyszą nam inne postaci i to jest sednem rozrywki. Niejednokrotnie postęp uzależniony jest od wykorzystania umiejętności którejś z nich, a każda posiada jakąś umiejętność, która jest dla niej wyjątkowa. Co więcej, czasem wymagana jest precyzyjna kooperacja, co w połączeniu z faktem, że w grę mogą grać dwie osoby naraz, otwiera przestrzeń właściwej zabawy. Nie da się ukryć, że gry z serii LEGO, prawdziwą frajdę dają dopiero w co-opie. Tryb ten można w każdej chwili włączyć i swobodnie wyłączyć, pozwalając żeby komputer przejął kontrolę nad postacią. Oczywiście, w trybie pojedynczym gracz także ma możliwość przejęcia którejś z towarzyszących aktualnie postaci. Spośród występujących w filmach, w grze ma się ich pojawić 70.
Warto jeszcze wspomnieć o cechach rozgrywki, podzielonych tu na trzy rodzaje: korsarstwo, pirackie moce i specjalizacje. Te pierwsze odpowiadają głównie za walki, nawet w nietypowych okolicznościach (na relingu, maszcie), ponieważ jak w filmach, toczą się one głównie za pomocą broni białej. Pirackie moce to na przykład znajdywanie skarbów lub utrzymywanie się pod wodą, ponieważ urozmaiceniem rozgrywki są także etapy wodne. Specjalizacje to umiejętności, takie jak umiejętność Billa Turnera swobodnego teleportowania się po pokładzie „Latającego Holendra”, lub kompas kapitana Jacka Sparrowa, pokazujący ukryte skarby. Jak widać więc, zgodnie z tym, co wpływa na atrakcyjność gier ze świata LEGO, sam wybór bohaterów jak i możliwości kreatywnego wykorzystywania ich zdolności do przechodzenia poszczególnych etapów, dają szansę dobrej zabawy, przynajmniej na kilka godzin.
Konsola 3DS
Odnośnie 3d i konsoli Nintendo 3DS. Gra, podczas prac nad nią, pomyślana była jako projekt przeznaczony na różne platformy. Od zawsze wiązało się to z obawami, czy aby ograniczenia poszczególnych platform, nie wpłyną na sumaryczne obniżenie jakości na innych. Sama oprawa wizualna, nie przedstawia zdumiewających efektów, ale głębia cieni i kolorów znacznie wspomaga grywalność.
Funkcja StreetPass, umożliwia rozegranie serii pojedynków, w których z góry ustalamy kilka ciosów i blokad, wymierzonych w górę, dół lub w środek. Następnie naprzemiennie wymieniamy ciosy. Aby wygrać, należy tak ustawić swoje bloki, aby zatrzymać ciosy rywala, samemu trafiając go tam, gdzie nie ustawił w danej turze swojej blokady.