side-by-side-film side-by-side-film

Side by Side – Dokąd zmierza kino?

Kiedy w roku 2009 Slumdog Millionaire zdobył Oscara za najlepsze zdjęcia, był to punkt zwrotny dla całego przemysłu filmowego. Po raz pierwszy nagrodę w tej kategorii przyznano obrazowi zrealizowanemu w technologii cyfrowej. Rok później za zdjęcia, efekty specjalne i montaż uhonorowano, jak do tej pory najbardziej spektakularny sukces filmowy spod znaku 3D – Avatar, Jamesa Camerona. W jakim kierunku idzie kino? Keanu Reeves i Christopher Kenneally w najnowszym filmie dokumentalnym Side by Side, przyglądają się rewolucji cyfrowej i rozwojowi kina 3D.

W ramach przedsięwzięcia twórcy przeprowadzili kilkadziesiąt rozmów z największymi mistrzami światowego kina, zarówno reżyserami ( Martin Scorsese, James Cameron, David Lynch, Christopher Nolan, George Lucas, Steven Soderbergh i David Fincher), jak i operatorami. Prowokacyjna i olśniewająca podróż przez techniczne i estetyczne skutki przejścia z tradycyjnej technologii filmowej na cyfrową.
Keanu Reeves z zaangażowaniem prowokuje do dyskusji, odsłania kulisy pracy na planach filmowych realizowanych zarówno technologią cyfrową, (również przy wykorzystaniu kamer 3D RED EPIC) jak i przy wykorzystaniu tradycyjnej taśmy 35mm. Film Side by Side – to pozycja obowiązkowa dla wszystkich filmomaniaków. Realizatorzy dokumentu zapewniają;

„Chcemy pokazać, co artyści i filmowcy są w stanie osiągnąć zarówno w filmie „analogowym” jak i cyfrowym. Jak ich innowacyjność w obu równoległych formach realizacji pomogła popchnąć film w nowe kierunki.

Przy realizacji filmu jednym z pierwszych przystanków był Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych PLUS CAMERIMAGE, gdzie Kenneally wspomina „Byliśmy pięć godzin poza Warszawą w zamieci”, ale mamy 40 wywiadów z najlepszymi operatorami na świecie w jeden weekend.”

Rozwój kina cyfrowego spolaryzował branżę filmową

Plakat Side by SideMimo technicznych argumentów wyższości technologii cyfrowej, chociażby łatwiejszego i tańszego procesu post-produkcji, wielu reżyserów nie przychyla się do trendu wytyczanego przez rynek. W filmie poznamy zdanie zwolenników klasycznych form, jak Christopher Nolan, który wraz ze etatowym operatorem Wally Pfister, przedstawią argumenty za wyższością obrazu z taśmy celuloidowej. Jak i James Camerona czy Martina Scorsese, dla których rozwój technologii cyfrowej otwiera nowe możliwości, chociażby eksperymentując z obrazem 3D. I nie mówimy tu o tanich chwytach czysto komercyjnych, polegających na konwersji obrazów 2D/3D (choć Titanic wypadł wyjątkowo dobrze), ale produkcjach realizowanych od samego początku przy użyciu kamer 3D, jak premiera dzieła Andrew Adamsonona (reżyser) i James Camerona (producent) Cirque du Soleil, Hugo i jego wynalazek Martina Scorsese, czy Pina Wima Wendersa.

Informacje

Gatunek: Dokumentalny
Premiera:
(na Świecie) 2012
Reżyseria, Scenariusz: Chris Kenneally
Obsada: Keanu Reeves , Lena Dunham , Greta Gerwig , Richard Linklater , George Lucas , David Lynch , Donald McAlpine , Christopher Nolan , Wally Pfister , Robert Rodriguez , Martin Scorsese , Steven Soderbergh , Lars von Trier

Tak jak kilka lat temu, nie każdy miłośnik fotografii potrafił przyzwyczaić się do ostrych „plastikowych” obrazów pozbawionych „ciepła” i „piasku”. Tak nie każdy miłośnik filmu będzie podekscytowany zaakceptowaniem obrazu z kamer cyfrowych, technologii 3D, czy też 48fps. Czy kadr pozbawiony ziarna i lekko rozmytej płynności 24 klatek, rażący realnością nie odrze dziesiątej muzy z tajemniczości? Myślę, że nie. Świat się zmienia i nie będzie trzeba długo czekać gdy usłyszymy, że Pan Christopher Nolan realizuje swój pierwszy film 3D w 48 fps 🙂

  1. Czego to jeszcze nie wymyślą… Co jak co – Avatar im wyszedł, ale nie ma to jak 'ziarno i rozmyte klatki’. No powiedzcie, że się mylę i wolicie te wyidealizowane sceny…

  2. Oczywiście, że wolimy. Przynajmniej jest czym nacieszyć oko a nie jakaś badziewna grafika kręcona komórką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *